måndag 1 februari 2010

Gluten och laktosfri: Min kyckling och bacongratäng

900 gram kycklingfilé
2 paket bacon
2,5 dl laktosfri vispgrädde
2,5 dl  laktosfri mjölk
3 msk chilisås(tomat)
3 dl riven ost
1 tsk örtkrydda ( jag hade herbamare)
svartpeppar
curry
Dela kycklingen i ca 3 bitar/ filé. Skär baconet i cm-stora bitar och stek på mellanvärme i en stekpanna, tills det är lagom, men inte knaperstekt. Lägg på hushållspapper att rinna av. Bryn sedan kycklinbitarna i baconflottet i pannan. Krydda med lite curry och svartpeppar.Salta inte, då baconet redan är så salt. Lägg kycklingen i en ugnsfast form. Blanda ihop grädde, mjölk, bacon, chilisåsen, riven ost och örtsaltet. Häll detta över kycklingen och gratinera färdigt i 200 grader varm ugn i ca 30 minuter, tills kycklingen är klar.
Servera med klyftpotatis.
Denna kom till bara så där och blev superdupergod! Hade hört att bacon och kyckling passade ihop och rörde sedan ihop en sås. Allt på vinst och förlust, men det blev bara vinst!.

1 kommentar:

  1. Tack för ett utmärkt recept,då jag inte har dessa allargier är jag inte van att laga denna mat och dina recept gör det enklare. Jag lagade Kyckling och bacongratängen till en fest som jag skulle stå för och det blev verkligen lyckat, flera ville ha receptet och jag talade om var jag funnit den. Tack

    SvaraRadera